ASQUITH ANTHONY /GB/ Nar. 9.11.1902, Londýn, zemřel 21.2.1968, Londýn. Syn známého britského politika a bývalého předsedy vlády. Absolvoval univerzitní studia v Oxfordu. V kontrastu ke svému rodinnému původu byl od mládí liberálního smýšlení. Projevoval vždy živý zájem o otázky umění, zvláště o film, jehož techniku výroby studoval na svých četných zájezdech do ciziny, mimo jiné i v Hollywoodu. 1925 nastoupil jako voluntér u filmové výroby British Instructional, kde po absolvování asistentury režie u Sinclaira Hilla ("Boadicea") a A. V. Brambla ("Shooting Stars") vytvořil roku 1928 první samostatně režírovaný film Underground (Podzemní dráha). V témže roce natočil v berlínských ateliérech pro britskou výrobnu film The Runaway Princess (Uprchlá princezna) s Mady Christiansovou, 1929 psychologické drama A Cottage on Dartmoor (Dům v Dartmooru), němý film s původní, pro film komponovanou hudbou, nahranou jen na desky, 1930 první zvukový film Boj o Dardanelly (Tell England), evokující tragický osud britského expedičního sboru z první světové války, 1931 Dance, Pretty Lady (Tančete, krásná dámo) podle románu Comptona Mackenzieho "Karneval", 1933 The Lucky Number (Šťastné číslo) z fotbalového prostředí, 1934 ve vídeňských atelérech anglickou verzi Forstova romantického filmu o Schubertovi "Tiše lkají moje písně" pod názvem The Unfinished Symphony (Nedokončená). 1935 režíroval v Londýně pro Alexandra Kordu anglickou verzi francouzského filmu Alexise Granowského Moskevské noci (Moscow Nights), 1938 natočil ve společné režii s hercem Lesliem Howardem přepis Shawovy hry Pygmalion s Wendy Hillerovou a Howardem. 1939 zfilmoval úspěšnou hru londýnského dramatika Terence Rattigana French Without Tears (Francouzsky snadno a rychle), 1940 natočil protinacistické drama Freedom Radio (Rozhlas svobody) a veselohru Tichá svatba (Quiet Wedding), 1940-41 dva dokumentární filmy Channel Incident (Incident v Lamanšském průlivu) o záchraně britských vojsk z Dunkerque, a Rush Hour (Vypětí) o morálce britských pracujících ve válečných dnech, 1942 špionážní příběh Pronajme se dům (A Cottage to Let) a Uncensured (Necenzurováno) o vydávání ilegálního časopisu v Němci obsazené Belgii, 1943 Příběh jedné z nich (We Dive at Dawn) o posádce anglické ponorky, proniknuvší do německých vod, a Demi-Paradise (Poloviční ráj) s Laurencem Olivierem, o sovětském inženýrovi, který se dostane dvakrát do Anglie a pozná zevrubně mentalitu britských lidí, 1944 Silnější než smrt (Fanny by Gaslight), psychologické drama z Londýna z viktoriánské doby, 1945 Way to the Stars (Cesta ke hvězdám) podle Rattiganovy povídky z prostředí vojenského letiště. 1947-48 adaptoval další dvě Rattiganovy hry While the Sun Shines (Dokud slunce svítí) a Případ Winslow (Winslow Boy). 1950 natočil kriminální drama The Woman in Question (Žena, o niž jde) a psychologický příběh z prostředí středoškolské koleje Profesor odchází (The Browning Version), opět podle Rattigana, s Michaelem Redgravem, 1952 Jak je důležité míti Filipa (Importance of Being Earnest) podle Oscara Wilda s Redgravem a Joan Greenwoodovou, 1953 špionážní drama The Net (Síť) a The Final Test (Poslední hra), podle Rattiganovy televizní hry z prostředí anglického národního sportu kriketu, 1954 natočil The Young Lovers (Mladí milenci), příběh lásky dvou lidí z protichůdných politických táborů, 1955 psychologické drama Carrington V. C. s Davidem Nivenem, a krátký polodokumentární film o návštěvě Američana v Anglii On Such a Night (V takovou noc), 1957 Orders to Kill (Příkaz k zabití) o muži, který byl za války vyslán do Francie, aby tam zabil udavače členů podzemního hnutí, 1958 nepříliš šťastná adaptace Shawovy hry "Lékař v rozpacích" Doctor's Dilemma, 1959 soudní drama The Libel (Pomluva) s Dirkem Bogardem v trojité roli, 1960 The Millionairess (Milionářka) podle Shawa, se Sophií Lorenovou. 1961 natočil ve švédských ateliérech filmovou verzi Christiansenova románu "Mrtvý mezi živými" pod názvem Tva levande och en dod - Two Living, One Dead (Dva naživu, jeden mrtvý), 1926 psychologický příběh z jihoamerické republiky zachvácené revolucí Guns of Darkness (Zbraně tmy), 1963 příběh skupiny lidí různého postavení, nucených setrvat přes noc na londýském letišti The V.I.P's (Very Important Persons - Velmi důležité osoby) podle Rattigana. V témže roce realizoval ve spolupráci s Anthony Havelock-Allanem dlouhometrážní záznam vystoupení Královského londýnského baletu v Covent Garden An Evening With the Royal Ballet (Večer s královským baletem), 1964 The Yellow Rolls-Royce (Žlutý rolls-royce), historii auta a jeho majitelů, líčenou ve třech uzavřených epizodách, s mezinárodním hereckým obsazením. 1968 připravoval v Římě natáčení filmu Shoes of the Fisherman (Ve šlépějích Spasitele), jehož natáčení uskutečnil Michael Anderson. - Asquith se dlouhá léta podílel na odborovém hnutí britských filmových pracovníků a byl dlouholetým předsedou Svazu britských filmových techniků.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977