CLÉMENT RENÉ /F/ Nar. 18. 3. 1913, Bordeaux. Studoval architekturu v Paříži. Od r. 1931 se začal zajímat o film, nejprve jako spolupracovník studia pro výrobu kreslených reklamních filmů a posléze i jako kameraman. V polovině třicátych let, v době prezenční vojenské služby, natočil několik dokumentárních filmů pro armádu. Poté pracoval v dokumentárním filmu jako režisér a kameraman. 1937 se účastnil archeologické výpravy do Arábie, odkud přivezl materiál pro tři krátké filmy, které byly vydány pod společným názvem L'Arabie interdite (Zapovězená Arábie). Za okupace Francie pracoval v jižní neobsazené části země jako asistent kameramana Henriho Alekana. Účastnil se odbojového hnutí jako aktivní filmař a hned po osvobození doplnil již natočený materiál hranými scénami pro svůj první dlouhý polodokumentární film Bitva o koleje (Bataille du rail), vyznamenany cenou za nejlepší režii na 1. festivalu v Cannes. 1945 byl technickým poradcem Jeana Cocteaua u filmu "Kráska a zvíře" a s Noelem-Noelem spolurežíroval okupační drama Otec Kliďas (Le Pére Tranquille) s Noelem-Noelem v hlavní roli. 1947 natočil dramatický příběh o útěku skupiny nacistů na palubě ponorky Krysy (Les Maudits), 1948 Au-dela des grilles (Za mřížemi), natočený v koprodukci s Itálií a známý ve světě spíše pod italským názvem La mura di Malapaga (Zeď Malapagy) s Jeanem Gabinem a Isou Mirandou. 1950 režíroval fantastický příběh Le Chateau de verre (Skleněný zámek), 1951 Jeux interdits (Zakázané hry), obžalobný film o tragických důsledcích války, promítnutých do osudů dvou nevinných dětí; film získal Velkou cenu na festivalu v Benátkách. 1954 natočil v koprodukci s Anglií Monsieur Ripois (Knave of Hearts), ironickou komedii o dobrodružstvích francouzského donchuána v Londýně, s Gérardem Philipem, 1956 Gervaisa, volné zpracování Zolova románu "Zabiják" s Marií Schellovou, 1957 v italsko-americké produkci La Diga sul Pacifico (Hráz na Pacifiku), známý též pod anglickým názvem This Angry Age (Tento rozhněvaný věk) podle románu Marguerity Durasové, 1960 kriminální drama V plném slunci (Plein soleil), 1961 v Itálii satirickou komedii o atentátnických akcích anarchistů z doby před nástupem fašismu k moci Jaká slast žít (Che gioia vivere), oba s Alainem Delonem, 1962 drama odehrávající se v předvečer invaze v Normandli Le jour et l'heure (Den a hodina) se Simone Signoretovou, 1964 kriminální komedii z francouzké Riviéry Les Félins (Šelmy) s Delonem a Jane Fondovou, 1966 Paris brule-t-il? (Hoří už Paříž?) ze dnů před osvobozením Paříže v srpnu 1944, kdy německý generál non Choltitz odmítl Hitlerův rozkaz zapálit Paříž; 1968 příběh z bojů proti Rommelovi v Severní Africe Play Dirty (Špinavá hra), 1969 Cestující v dešťi (Le Passager de la pluie), příběh ženy, která se dopustila v sebeobraně vraždy a je sledována agentem americké tajné služby, natočený podle románu Sebastiana Japrisota, s Marléne Jobertovou a Charlesem Bronsonem, 1971 La Maison sous les arbrer (Dům pod stromy) o americkém vědci, pronásledovaném cizími agenty ve Francii, s Frankem Langellou a Faye Dunawayovou, 1973 kriminální drama z kanadského prostředí La Course du lievre a travers les champs (Běh zajíce polem), opět podle Japrisota, s Jean-Louisem Trintignantem a Leou Massariovou, 1975 v Itálii koprodukční film La Baby Sitter (Opatrovnice dětí) o únosu dítěte se Sydne Romeovou a Marií Schneiderovou.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977