FORD JOHN /USA/ (vl. jménem Sean Aloysius O'Fearna). Nar. 1.2.1895, Cape Elizabeth, Maine, zemřel 31.8.1973, Palm Desert, Kalifornie. Po rodičích irského původu. Studoval v Portlandu a pak odjel za svým starším bratrem Francisem do Hollywoodu, kde prošel všemi obory filmové práce. 1917 režíroval 7 dvoudílných filmů s Harrym Careyem, s nímž v dalších pěti letech natočil 24 filmů. Nejznámější z nich: Před puškami cowboyů (Straight Shooting), Dareba (Hill Billy), Vyvrženci (Three Mounted Men), Muž zákona (Rider of the Law), Gentleman z prérie (A Gun-Fighting Gentleman) a Neurvalec (Freeze-Out). Režíroval i další westerny s Hootem Gibsonem, Buckem Jonesem a Tomem Mixem, z nichž nejznámější byl V boji se smečkou vlků (North of Hudson Bay) z r. 1924. V témže roce vytvořil první významný film Ocelový oř (The Iron Horse), dramatický příběh o stavbě transkontinentální železnice. Po sérii ryze komerčních filmů jako Loď sebevrahů (Hearts of Oak), Dům na hranici (Lightning), Bojovné srdce (The Fighting Heart) a Modrý orel (The Blue Eagle) vytvořil 1926 další pozoruhodný film Tři počestní darebové (Three Bad Men) z rušných dnů zlaté horečky, 1927 Za slávou hereckou (Upstream), 1928 pacifistický příběh Poslední naděje (Four Sons) a dva filmy z irského prostředí, k němuž se později pravidelně vracel, Co srdce pojí, moře nerozdvojí aneb Vystěhovalci (Mother Machree) a V domě tyranově (Hangman's House). Koncem 1928 částečně zvukový film Trampoty policejního inspektora (Riley the Cop), 1929 Muž bez límečku (Strong Boy) a Černá garda (The Black Watch) oba s Victorem McLaglenem, a sportovní příběh Dvojí sukno (Salute), 1930 dobrodružný film Ponorka S 13 (Men Without Women) a komedii Up the River (Věznice) se Spencerem Tracym a Humphreyem Bogartem. 1931 režíroval další ponorkové drama Pod hladinou moře (The Seas Beneath) a zdařilý přepis románu Sinclaira Lewise Arrowsmith s Ronaldem Colmanem. Po čtyřech průměrných filmech následovalo další významné dílo až 1934 Ztracená patrola (The Lost Patrol), dramatický příběh několika vojáků v irácké poušti. 1935 natočil kriminální dvojnickou komedii Celé město si povídá (The Whole Town's Talking) s Edwardem G. Robinsonem, a jeden ze svých nejvýznamnějších filmů Denunciant (The Informer), psychologické drama slabocha, který pro peníze zradí kamarády z revolučního hnutí irských vlastenců, s nezapomenutelným hereckým výkonem McLaglena. 1936 režíroval drama Zajatec Ostrova žraloků (Prisoners of Shark Island) o venkovském lékaři, odsouzeném k nuceným pracem za pomoc při ošetření prchajícího vraha prezidenta Lincolna, s Warnerem Baxterem. V témže roce natočil ještě historické drama Marie Stuartovna (Mary of Scotland) s Katharine Hepburnovou podle hry Maxwella Andersona, 1937 další film o irských revolucionářích Revolta v Dublinu (The Plough and the Stars), dále bezvýznamný film se Shirley Templeovou Rekrut Willie Winkie (Wee Willie Winkie), a výpravnou podívanou z jižních moří Uragan (The Hurricane), 1938 nezdařilý romantický film Až na konec světa (Four Men and a Prayer) a příběh z prvnÍ světové války Ponorky hrozí (Submarine Patrol). 1939 vytvořil mistrovský western Přepadení (The Stagecoach) s Johnem Waynem, dále životopisný film o mládí amerického presidenta Young Mr. Lincoln (Mladý Lincoln) s Henrym Fondou, a dobrodružný film Bubny víří (Drums Along the Mohawk). 1940 vzbudilo velkou pozornost sociální drama Hrozny hněvu (The Grapes of Wrath) podle Steinbeckova románu o bídě drobných amerických farmářů, hledajících novou existenci v Kalifornii (uvedené u nás jen v televizi). V témže roce vytvořil další významné dílo Světla přístavů (The Long Voyage Home) podle čtyř aktovek Eugena O'Neilla "Pod karibským měsícem", "V subtropickém pásmu", "Cíl Cardiff" a "Dlouhá cesta domů", 1941 zfilmoval sociálně kritický román Erskine Caldwella Tobacco Road (Tabáková cesta), a příběh z hornického Walesu Bylo jednou zelené údolí (How Green Was My Valley) podle románu Richarda Llewellyna. 1942-44 sloužil v armádě a natočil dokumentární filmy z bojů v Pacifiku Battle of Midway (Boj o ostrov Midway), We Sail at Midnight (Vyplouváme o půlnoci) a Torpedo Squadron 8, který vzhledem k tragickému konci celé posádky torpedoborce nebyl veřejně uveden. Pak vytvořil s Georgem Stevensem středometrážní dokument Nazi Concentration Camps (Nacistické koncentráky) o osvobození koncentračních táborů na území Německa. 1945 drama z války v Tichomoří They Were Expendable (Byli obětováni), 1946 další slavný western My Darling Clementine (Můj miláček Klementina), 1947 drama z Mexika The Fugitive (Uprchlík) podle románu Grahama Greena, a western Fort Apache, všechny s Fondou, 1948 příběh z Arizony z konce století Three Godfathers (Tři kmotři), 1949 další western She Wore a Yellow Ribbon (Měla žlutou stužku), nazvaný stejně jako "Klementina" podle staré americké písně, 1950 s rutinou natočené filmy When Willie Comes Marching Home (Když se Willie vrací z vojny), Wagonmaster (Vůdce karavany) a Rio Grande. 1951 dokumentární film This is Korea (Toto je Korea), 1952 nové zfilmování slavného němého filmu Raoula Walshe What Price Glory (Na poli cti a slávy), a téhož roku v irských exteriérech The Quiet Man (Tichý muž) s Waynem v roli irského reemigranta. 1953 vytvořil lyricky laděný film The Sun Shines Bright (Slunce jasně svítí) o životě amerického městečka na přelomu století, a nové zfilmování Flemingovy "Nebezpečné rudovlásky" z roku 1932 pod názvem Mogambo. 1954 sentimentální příběh z vojenské akademie The Long Gray Line (Dlouhá šedá řada), 1955 filmový přepis populární hry z Broadwaye Mister Roberts s Jamesem Cagneyem a Fondou, dokončený pro Fordovo onemocnění Mervynem Le Royem, 1956 další ze série westernů The Searchers (Stopaři). 1957 v Irsku povídkový film Rising of the Moon (Měsíc vychází), poté opět v USA drama z prostředí amerického námořního letectva Wings of the Eagles (Orlí křídla), 1958 v Anglii příběh ze zákulisí Scotland Yardu Gideon 's Day (Den inspektora Gideona) s Jackem Hawkinsem, pak opět v Hollywoodu drama o volebních machinacích v Americe The Last Hurrah (Poslední hurá) podle románu Edwina O'Connora, se Spencerem Tracym, 1955 dobrodružný příběh z občanské války Horse Soldiers (Jízdní vojsko), 1960 drama o rasové nesnášenlivosti Sergeant Rutledge (Četař Rutledge), 1961 westerny Two Rode Together (Dva jeli spolu) a The Man Who Shot Liberty Valance (Muž, který zastřelil Libertyho Valance), oba s Jamesem Stewartem. 1962 režíroval třetí část prvního dlouhého hraného filmu v systému Cinerama How the West Was Won (Jak byl dobyt Západ) - sekvenci z americké občanské války, 1963 Donovan's Reef (Donovanův útes) příběh tří přátel, kteří se usadili po válce na ostrůvku v Pacifiku, s Waynem a Lee Marvinem. 1964 výpravný western Podzim Cheyennů (The Cheyenne Autumn), líčící podle historických pramenů osud indiánského kmene, vyhnaného ze svého území. V témže roce začal, ale pro onemocnění nedokončil životopisný film o irském vlastenci Mladý Cassidy (Young Cassidy) podle románu Seana O'Casseye "Zrcadlo v mém domě"; režii převzal Jack Cardiff. 1965 natočil příběh o ženách osadníků z pohraničí The Seven Women (Sedm žen). - Obsažnou monografii o Fordově díle publikoval 1955 profesor historie filmu na Vysoké škole filmové v Paříži Jean Mitry v knižnici "Klasikové filmu". 1971 natočil pro Americký filmový ústav režisér Peter Bogdanovich dlouhometrážnÍ dokument "Directed by John Ford" (Režíroval John Ford) se záznamy rozhovorů tří nejoblíbenějších Fordových herců, Johna Wayna, Henryho Fondy a Jamese Stewarta.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977