HITCHCOCK ALFRED /GB,USA/ Nar. 13.8.1899, Londýn. Po středoškolských studiích byl bankovním úředníkem. Kreslil ze záliby karikatury, otiskované v různých časopisech, 1920 kreslil titulky k filmům. 1922 psal scénáře, působil jako výtvarník a byl asistentem režie, mj. u filmů Grahama Cuttse "Nanon" (Woman to Woman), "Manželství v nebezpečí" (The Passionate Adventure), "Princezna a virtuos' (The Blackguard). 1925 režíroval svůj první samostatný film Bludiště lásky (The Pleasure Garden - Irrgarten der Leidenschaft), natočený v koprodukci s Německem. 1926 další koprodukční film Skalní orel (The Mountain Eagle - Der Bergadler) s Bernhardem Gotzkem, koncem téhož roku první významný a zároveň první typicky "hitchcockovský" film Příšerný host (The Lodger) o pověstném londýnském vrahovi z konce minulého století, s Ivorem Novellem. 1927 Downhill (Na šikmé ploše), opět s Novellem, pak Žena se špatnou pověstí (Easy Virtue) podle hry Noela Cowarda, a příběh ze zákulisí profesionálního boxu Světový champion (The Ring). 1928 drama Farmářova žena (The Farmer's Wife), pak v koprodukci s Rakouskem Rozmary bohaté ženy (Champagne), 1929 psychologické drama ... a neuveď nás v pokušení (The Manxman) s Carl Brissonem a Anny Ondrákovou, koncem téhož roku první zvukový film Její zpověď(Blackmail) opět s Ondrákovou, pozoruhodný i po zvukové stránce. 1930 režíroval dva skeče z hudebního filmu Radio revue (Elstree Calling) a zfilmoval divadelní hru irského dramatika Seana O'Caseye Juno and the Paycock (Juno a páv). V témže roce soudní drama Proces Mary Baringové (Murder), natáčené souběžně v německé verzi s německými herci pod názvem "Mary" (Sir John greift ein). 1931 zfilmoval hru Johna Galsworthyho "Boj na nůž" The Skin Game, 1932 Rich and Strange (Bohaté a cizí) o dobrodružstvích manželského páru na cestě po světě, pak dobrodružný film Number Seventeen (Číslo sedmnáct), 1933 hudební film o Johannu Straussovi Waltzes from Vienna (VÍdenské valčíky), 1934 významný kriminální film The Man Who Knew Too Much (Muž, který věděl příliš mnoho) s Lesliem Banksem a Peterem Lorrem, 1935 dva špionážní filmy Třicet devět stupňů (The Thirty-Nine Steps) a Čtyři vyzvědači (The Secret Agent), 1936 Sabotage (Sabotáž) o chlapci který nese nevědomky časovanou bombu Londýnem, 1937 Young and innocent (Mladý a nezkušený) o muži, neprávem podezíraném z vraždy, 1938 kriminálni drama Lady Vanishes (Zmizelá žena), 1939 Jamaica Inn podle románu Daphne du Maurierové "Hospoda Jamajka", s Charlesem Laughtonem, pak v Hollywoodu další film podle románu du Maurierové "Mrtvá a živá" Rebecca s Joan Fontaineovou a Laurencem Olivierem, a špionážní dobrodružství Foreign Correspondent (Zahraniční dopisovatel - Honba za senzací) s Joelem McCreou, 1941 detektivní komedie Mr. and Mrs. Smith (Pan Smith s chotí) s Robertem Montgomerym a Carole Lombardovou, a psychologické kriminální drama Suspicion (Podezření) s Fontaineovou a Carym Grantem, 1942 drama z prostředí letecké továrny Saboteur (Sabotér), 1943 jeden z nejvýznamnějších Hitchcockových filmů Ani stín podezření (Shadow of a Doubt) o patologickém škrtiči žen, s Josephem Cottenem, 1944 Lifeboat (Záchranný člun) o trosečnících v Atlantiku, pak v Anglii dva krátké propagační hrané filmy Bon Voyage (Šťastnou cestu!) a Adventure Malugache o odbojovém hnutí na Madagaskaru. 1945 v Americe psychologické kriminální drama Spellbound (Rozdvojená duše) s výtvarnou spoluprácí surrealistického malíře Salvadora Daliho, 1946 Notorious (Pověstný muž) o nacistické bandě, skrývající uran, s Grantem, 1947 soudní drama The Paradine Case (Případ Paradinová) s Alidou Valliovou, 1948 Rope (Provaz), příběh vraha, odehrávající se v jediném bytě, s Farleyem Grangerem a Jamesem Stewartem. 1949 v Anglii dobrodružné drama z Austrálie z počátku minulého století Under Capricom (Pod obratníkem Kozoroha), 1950 opět v Anglii horror Stage Fright (Tréma, v druhém významu Hrůza na jevišti) s Richardem Toddem a Marlene Dietrichovou, 1951 opět v USA, významný kriminální film Strangers on a Train (Cizinci ve vlaku) s Grangerem a Robertem Walkerem, 1952 kriminálnÍ příběh z kanadského Quebecu I Confess (Zpovídám se) s Montgomerym Cliftem, 1954 kriminální drama Dial M For Murder (Vražda na objednávku), natočené jako plastický film, 1954 další mistrovské dílo Rear Window (Okno do dvora) se Stewartem v roli fotografa, který je svědkem vraždy v protějším bytě, 1955 zlodějská komedie To Catch a Thief (Chyťte zloděje) s Grantem a Grace Kellyovou, natáčená na Riviéře, 1956 černá komedie o trampotách s ukrytím mrtvoly Trouble With Harry (Potíže s Harrym) s Edmundem Gwennem, pak nová verze svého předválečného filmu The Man Who Knew Too Much (Muž, který věděl příliš mnoho) se Stewartem. 1957 příběh nevinně nařčeného člověka The Wrong Man (Nepravý muž) s Henrym Fondou. 1958 série filmů pro americkou televizi, a kriminální drama ze San Franciska Vertigo se Stewartem a Kim Novakovou, 1959 špionážní dobrodružství North by Northwest (Na sever Severozápadní linkou) s Grantem, 1960 drama schizofrenika Psycho s Anthonym Perkinsem, 1963 horror Ptáci (The Birds) podle povídky Daphne du Maurierové, 1964 příběh kleptomanky Marnie s Tippi Hedrenovou, 1966 špionážní drama Torn Curtain (Roztržená opona) s Paulem Newmanem a Julií Andrewsovou, 1968 další špionážní drama Topaz o pozadí "kubánské krize" s Fredericem Staffordem, Dany Robinovou a Michelem Piccolim, 1972 kriminální thriller, inspirovaný případem londýnského sadistického vraha žen Nevilla Heathe z konce čtyřicátých let Frenzy (Běs) s Jonem Finchem, 1975 thriller o jasnovidce, vydírající manžeiskou dvojici Family Plot (Rodinný úklad) s Barbarou Harrisovou. - S Hitchcockovým jménem jsou spjaty série televizních kriminálních pořadů "Hodinka s Alfredem Hitchcockem" (některé byly uvedeny i Čs. televizí) a četné časopisecké povídky, jimž Hitchcock propůjčuje své jméno. Z několika monografií, věnovaných Hitchcockově osobě a dílu, uveďme alespoň nejzávažnějsí z nich, nazvanou "Hitchcock" - soubor interviewů, vedených Francoisem Truffautem.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977