HOFFMANN KURT /D, NSR/ Nar. 12. 11. 1910, Freiburg. Syn známého kameramana Carla Hoffmanna. Studoval na střední škole v Berlíně a pak působil jako pomocný asistent na divadle u Erika Charella. U filmu asistoval předním režisérům z třicátých let Reinholdu Schunzelovi, Wolfgangu Liebeneinerovi a Gustavu Ucickému. 1938 spolurežíroval s Heinzem Ruhmanem veselohru Samé lži (Lauter Liigen), 1939 první samostatná režie veselohry Ráj mládenců (Paradies der ]unggesellen) opět s Růhmannem, s nímž natočil v prvních válečných letech další veselohry Sláva, já jsem táta (Hurra, ich bin Papa), Pilot bez bázně a hany (Quax der Bruchpilot) a Svěřuji ti svou ženu (Ich vertraue dir meine Frau an), kde měla svou jedinou roli v německém filmu Adina Mandlová. Na sklonku války byl povolán do armády a dostat se do francouzského zajetí, po válce režíroval německý dabing amerických filmů, 1948 natočil psychologické drama o rozdvojené duši Das verlorene Gesicht (Ztracená tvář). Po sérii ryze komerčních veseloher zfilmoval 1954 humoristický román Ericha Kastnera Das fliegende Klassenzimmer (Létající třída), v témže roce barevnou hudební veselohru Ohňostroj (Feuerwerk) z cirkusového prostředí s Lilli Palmerovou, 1955 další Kastnerův román Drei Manner im Schnee (Tři muži ve sněhu) a veselohru o německém studentu na prázdninách v Maďarsku Ich denke oft an Piroschka (Myslím často na Pirošku) s Liselottou Pulverovou, 1956 další veselohru Heute heiratet mein Mann (Dnes se žení můj muž) a Salzburger Geschichten (Salcburské historky) podle Klistnerova "Malého pohraničního styku". 1957 se čestné zhostil úkolu zfilmovat ironický román Thomase Manna Přiznání hochštaplera Felixe Krulla (Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull) s Horstem Buchholzem. Pak následovala romantická hudební veselohra Hospodu ve Spessartu (Das Wirtshaus im Spessart) podle pohádky Wilhelma Hauffa, 1958 satirická komedie na západoněmecký "hospodářský zázrak" My zázračné děti (Wir Wunderkinder), 1959 fantastická lyricky laděná komedie Der Engel, der seine Harfe versetzte (Anděl, který dal svou harfu do zastavárny) a společenská veselohra Das shone Abenteur (Krásné dobrodružství), 1960 Tréma (Lampenfieber), příběh z prostředí dramatické konzervatoře, a satirická komedie Strašidla ze Spessartu (Das Spuckschloss im Spessart) s aktuálními šlehy, 1951 Die Ehe des Herrn Mississippi (Manželství pana Mississippiho) podle divadelní veselohry Friedricha Durrenmatta. 1962 se pokusil o satirickou hudební komedii o stávkujícím personálu v horském penzionu uprostřed zimní sezóny Schneewittchen und die sieben Gaukler (Sněhurka a sedm kejklířů) s Catharinou Valenteovou, pak natočil komedii o zamilovaných mladých lidech Lásce se musíte učit (Liebe will gelernt sein). 1963 režíroval v pražských ateliérech film s okupační tematikou z prvního roku po příchodu nacistů do Prahy Dům v Kaprové ulici (Das Haus in der Karpfengasse) podle povídek izraelského autora Ben-Gavriela, s českými herci; film byl nejprve ve dvou samostatných částech uveden v západoněmecké televizi a teprve dodatečné ve zkrácené úpravě v kinech. V témže roce zfilmoval ve švédských ateliérech prázdninový románek Kurta Tucholského Zámek Gripsholm (Das Schloss Gripsholm) s Janou Brejchovou a Walterem Gillerem, 1964 natočil novou verzi kdysi velmi populární a po válce také v Hollywoodu zpracované jevištní komedie Curta Gotze Dr. med. Hiam Pratorius s některými scénickými komplexy natočenými v Praze. 1965 novou verzi jiné starší komedie téhož autora Hokuspokus, zajímavou po výtvarné stránce nerealisticky řešenou barevnou výpravou, obě s Ruhmannem a Pulverovou, 1966 historickou komedii Liselotte ron der Pfalz (Liselotte Falcká) s Heidelinde Weisovou, pak zfilmoval románek Kurta Tucholského Předsvatební cesta (Rheinsberg), 1967 návrat k oblíbeněmu tématu Zlaté časy ve Spessartu (Herrliche Zeiten im Spessart), 1968 příběh německé rodinky Morgens um siben ist die Welt noch in Ordnung (Ráno v sedm je svět ještě v pořádku), 1969 příhody sedmi sourozenců a jejich vychovatelky Ein Tag ist schoner als der andere (Jeden den je hezčí než druhý). 1971 Der Kapitan (Kapitán), prázdninový příběh z výletní turistické lodi, opět s Ruhmannem. 1975 veselohra Ich glaub mir brennt der Hut (Myslím, že mi hoři klobouk) s Pulverovou.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977