HUSTON JOHN /USA/ Nar. 5.8.1906, Nevada. Syn známého charakterního herce Waltera Hustona Začínal jako profesionální boxer, pak ho otec uvedl do newyorského divadelního života, kde krátce působil jako herec. Později se dal do naverbovat do mexické armády. 1927 se dal na novinářskou dráhu a spolupracoval na scénářích několika filmů. 1927 se dal na novinářskou dráhu a spolupracoval na scénářích několika filmů. 1932 odjel do Anglie, kde praoval po několik let u společnosti Gaumont-British a žil bohémským životem mezi Londýnem, New Yorkem a Paříží, kde se přechodně věnoval malířství a sochařství. Byl autorem několika divadelních her a v Hollywoodu spolupracoval na scénářích Wylerových, Litvakových a Dieterleových filmů. Jeho první samostatnou režií byl 1941 The Maltese Falcon (Maltézský sokol) podle kriminálního románu Dashiela Hammetta. 1942 natočil společenské drama In This Our Live (V tomto našem životě) a špionážní příběh Across the Pacific (Dobrodružství v Panamě). 1943 byl povolán do armády, kde pracoval ve vojenské filmové službě a natočil dokumentární filmy Muži z Aleut (Report from the Aleutians), The Battle of San Pietro (Bitva o San Pietro) a snímek o válečných slepcích Let There Be Light (Budiž světlo). 1947 zfilmoval Travenův román Poklad na Sierra Madre (The Treasure of Sierra Madre) s Humphreyem Bogartem a se svým otcem v jedné z jeho posledních rolí, 1948 natočil gangsterské drama Key Largo podle hry Maxwella Andersona, 1949 We Were Strangers (Byli jsme cizinci) o odboji kubánských revolucionářů proti Machadově diktatuře z raných let třicátých, 1950 gangsterského drama z newyorského prostředí The Asphalt Jungle (Asfaltová džungle), 1951 smělý pokus o psychologický rozbor pocitů vojáka v boji Red Badge of Courage podle románu Stephena Craneho "Rudý odznak odvahy" z let občanské války. 1952 natočil v Anglii dobrodružný film z tehdy německé africké kolonie z r. 1914 Africká královna (The African Queen) podle románu C. S. Forestera s Katharinou Hepburnovou a Bogartem, 1953 rovněž v Anglii Moulin Rouge, životopis francouzského malíře Henri Toulose-Lautreca s José Ferrerem, a v mezinárodní koprodkci ve španělských ateliérech nepříliš zdařilý film Beat the Devil (Ďábla přemáhej). 1954-55 v Anglii film Bílá velryba (Moby Dick) podle románu Hermana Melvilla, s Gregory Peckem, 1957 Heaven Knows, Mr. Allison (Jen Bůh ví, pane Allisone), příběh z posledního roku války o americkém námořníku a řádové sestře na opuštěném jihomořském ostrově, s Robertem Mitchumem a Deborou Kerovou. V témže roce začal natáčet v Itálii Hemingwayův román "Sbohem armádo", kde ho po neshodách s producentem vystřídal Charles Vidor. 1958 Barbarian an the Geisha (Barbar a gejša), s dějem odehrávajícím se v Japonsku před sto lety, a v Africe Roots of Heaven (Kořeny nebe) podle románu laureáta Goncourtovy ceny Romaina Garyho. 1960 The Unforgiven (Co se nepromíjí) o prvních osídlencích Texasu a jejich bojích s Indiány, připravenými o půdu, 1961 Mustangové (Misfits) podle původního námětu Arthura Millera o lovcích divokých koní v Texasu, s Clarkem Gablem a Marilyn Monroeovou, 1962 ve Vídni natáčený životopisný film o zakladateli nauky o psychoanalýze Freud - The Secret Passion (Freud - Skrytá váseň) s Motngomerym Cliftem, 1963 kriminální příběh z anglického prostředí The List of Adrian Messenger (Jmenný seznam Adriana Messengera), 1964 filmový přepis hry Tennesseeho Williamse The Night of the Iguana (Noc leguánů), natočený výlučně v exteriérech na pacifických březích Mexika, s Avou Gardnerovou a Richardem Burtonem, 1966 po dvouletém natáčení kapitola o stavbě archy Noemovy z výpravného filmu Bible, v níž sehrál úlohu Noeho. Pak se věnoval divadelní režii, a na milánské Scale inscenoval operu Richarda Rodneyho Bennetta "Sirné doly". 1966 se podílel s dalšími čtyřmi režiséry na adaptaci bondovského thrilleru Iana Fleminga Casino Royale, 1967 v Římě podle románu Carson McCulIerové Reflections in a Golden Eye (Odrazy ve zlatém oku) s Elizabeth Taylorovou a Marlonem Brandem, 1968 v irských exteriérech podle memoárů skotského delikventa z počátku minulého století Sinful Davey (Hříšný Davey). Pak začal natáčet v Paříži anglicky mluvenou verzi Giraudouxovy hry "Bláznivá z Chaillot" s Katharinou Hepburnovou, ale byl záhy vystřídán Bryanem Forbesem. Místo toho natočil v rakouských exteriérech romantický film z doby stoleté války A Walk With Love and Death (Procházka s láskou a smrtí) se svou dcerou Angelikou a synem izraelského ministra obrany Moshe Dayana, 1969 agentský film The Kremlin Letter (Kremelský dopis) s Maxem von Sydowem a Bibi Anderssonovou, 1970 byl pro neshody s producentem vystřídán u filmu "The Last Run" Richardem Fleischerem. 1972 příběh kdysi úspěšného boxera, který se marně pokouší o návrat do ringu Nadmuté město (Fat City) se Stacym Keachem, v témže roce příběh samozvaného soudce z Texasu z konce minulého století Život a doba soudce Roy Beana (The Life and Times of Judge Roy Bean) s Paulem Newmanem, 1973 v Anglii The Mackintosh Man (Mackintoshův člověk) o agentovi, který při předem dohodnutém útěku z vězení má sloužit policii jako návnada k zneškodnění bandy diverzantů, s Newmanem, Jamesem Masonem a Dominique Sandaovou. 1975 v Anglii podle Rudyarda Kiplinga The Man Who Would Be King (Muž, který chtěl být králem) se Seanem Connerym a Michaelem Cainem.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977