SAURA CARLOS /ŠP/ Nar. 1932, Huesca. Od osmnácti let se živil jako profesionální fotograf, 1954 vstoupil na vysokou filmovou školu v Madridě, kde po absolvování setrval jako profesor režie až do r. 1964. První samostatnou prací byl 1959 krátký film Cuenca o známém španělském kraji, 1960 následoval první dlouhý hraný film Los golfos (Páskové), obraz narušené městské mládeže, silně ovlivněný italským neorealismem. 1964 natočil velmi úspěšný film o pověstném rebelovi z počátku minulého století Pláč pro banditu (Llanto por un bandito) s Franciscem Rabalem. Po zamítnutí dvou scénářů cenzurními orgány ("Manželství" a "Návrat") natočil 1965 Hon (La caza), příběh čtyř mužů, kteří při lovu králíků v pustém kraji, jímž prošla občanská válka, podlehnou tísnivým vzpomínkám na minulost a z náhle probuzené nenávisti, zloby a nedůvěry se navzájem postřílejí. 1966 režíroval černou komedii Peppermint frappé, 1967 další film podobného žánru Stress es tres tres, oba s Geraldinou Chaplinovou a Per Oscarssonem, 1970 El Jardin de las delicias (Zahrada rozkoší), kritický pohled na zahálčivý život příslušníků vládnoucí třídy, 1973 Anna a vlci (Ana y los lobos), drama vychovatelky dětí v bohaté venkovské rodině, s Geraldinou Chaplinovou, 1974 La prima Angelica (Sestřenka Angelika), vzpomínky na muže, který v dětství prožil občanskou válku a vrací se do minulosti jako zralý muž. 1975 Cria cuervos (Pěstuj krkavce) o děvčátku, které z odporu ke svému okolí uniká do světa snů.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977