TRUFFAUT FRANCOIS /F/ Nar. 6.2.1932, Paříž. Po skončení základní školní výchovy pracoval jako poslíček v obchodě, skladník a svářeč v továrně. Byl horlivým návštěvníkem filmových klubů, získal hlubší znalosti o filmu a sblížil se s kritikem André Bazinem, který mu připravil cestu k publicistické činnosti. Jako mladý kritik vystupoval sebevědomě a nekompromisně na stránkách měsíčníku "Cahiers du Cinéma" a týdeníku "Arts". V r. 1955 natočil pro své potěšení 16mm amatérský film La Visite (Návštěva). 1958 režíroval krátký hraný film Les Mistons (Uličníci) a v témže roce společně s Jean-Lucem Godardem dokumentaristickou improvizaci o povodních Histoire d'eau (Příběh vody). 1959 natočil první dlouhý hraný film na autobiografický námět o svém dětství Nikdo mne nemá rád (Les 400 coups), za nějž získal cenu za nejlepší režii na festivalu v Cannes, kam mu byl rok předtím jako nežádoucímu kritikovi zabráněn přístup. 1960 další hraný film Tirez sur le pianiste (Střílejte na pianistu), natočený volně podle anglické románové předlohy Davida Goodise, s Charlesem Azanvourem, 1961 příběh o citových vztazích tří mladých lidí z let kolem první světové války Jules a Jim podle románu Henri-Pierra Rocheho, s Jeanne Moreauovou, Henrim Serrem a Oskarem Wernerem v roli německého studenta v Paříži. 1962 režíroval první z pěti povídek epizodového filmu Láska ve dvaceti letech (L'Amour a vingt ans), nazvanou "René a Antonie", 1964 příběh manželské nevěry intelektuála středního věku La Peau douce (Hebká kůže) s Jeanem Desaillym a Francoise Dorléacovou, 1966 v anglických ateliérech Fahrenheit 451 podle stejnojmenného vědeckofantastického románu Raye Bradburyho s Julií Christieovou a Wernerem. 1967 černá komedie La Mariée était en noir (Nevěsta byla v černém) s Moreauovou, 1968 kronika drobných příhod mladého muže, propuštěného z prezenční služby Ukradené polibky (Les Baisers volés) s Jean-Pierem Léaudem a Delphine Seyrigovou, věnovaná patronu mladých francouzských filmařů a řediteli Francouzské cinematéky Henrimu Langloisovi, 1969 příběh dvou mladých lidí La Sirene du Mississippi (Siréna od Mississippi) s Catherine Deneuvovou a Jean-Paulem Belmondem, pak film o výchově zaostalého venkovského chlapce na sklonku 18. století L'Enfant sauvage (Divoké dítě), 1970 Domicile conjugal (Rodinný krb), opět s Léaudem, tvořící s "Nikdo mne nemá rád" a "Ukradené polibky" trilogii o přeměně chlapce v zralého muže, 1971 přepis dalšího románu autora "Julese a Jima" Henri-Pierra Rocheho z dvacátých let Deux Anglaises et le continent (Dvě Angličanky a kontinent), 1972 příběh ženy, podezřelé z vraždy Une belle fille comme moi (Krásné děvče jako jsem já) s Bernardettou Lafontovou, 1973 film o zákulisí natáčení filmu Americká noc (La Nuit américaine - což značí natáčení nočních scén ve dne), kde roli režiséra hrál sám Truffaut, 1975 film o osudech dcery Victora Huga, která žila v Kanadě a po roce 1870 se vrátila do Francie L'Histoire d'Adéle H. (Příběh Adély H.) s Isabelou Adjaniovou, 1976 L'Argent de poche (Kapesné), pak L'Homme qui aimait les femmes (Muž, který miloval ženy) s Charlesem Dennerem.

in: Jaroslav Brož, Myrtil Frída: 666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý filmový ústav, Praha 1977